Muzische activiteiten


Drama + muziek - stemtechnieken



Als leerkracht praat je de hele dag door, vertel je verhalen, zing je liedjes en nog zo veel meer. Dat onze stem het dan soms niet houdt, is niet verwonderlijk.
Daarom besloot ik om 2 zaterdagvoormiddagen de workshop "stemtechniek" te volgen in Mechelen bij Vormingplus.

De lesgeefster was een erg jong meisje, Carmien Michels, met bakken ervaring. Van haar konden we dus allemaal veel bijleren!

Tijdens de eerste workshop (11/01) leerden we heel wat technieken om de stem correct te gebruiken.
We leerden onze stem te ondersteunen door onze buik te laten meebewegen, onze mond goed te openen tijdens het praten en voldoende resonantie in te zetten tijdens het spreken. Alles werd ons voorgetoond en aangeleerd.

Daarna oefenden we deze technieken in door middel van een "drama"-activiteit.
We kregen een verhaal dat we expressief moesten voorlezen aan de groep, zonder daarbij onze stem te misbruiken.

Uiteraard mochten we dit eerst voorbereiden en kregen we achteraf nog een boel werkpunten mee.

De tweede sessie (18/11) begonnen we met het herhalen van de geleerde technieken van de vorige week.

Vandaag lag de nadruk meer op spreken voor een grote groep en stemgebruik tijdens het zingen.

Nadat we wat uitleg kregen over het zogenaamde "grote mechanisme" (buikademhaling, mond goed openen, articulatie naar voren richten, voldoende resoneren), was het tijd om over te gaan tot actie.

We werden ingedeeld in kleine groepjes en kregen een kaartje met daarop een onderwerp. De bedoeling was dat we een kort stukje "improviseerden" rond dit onderwerp en dit dan voorstelden aan de andere cursisten. Uiteraard moesten we niet alleen rekening houden met de inhoud, maar ook met de manier waarop we onze stem, mimiek en heel ons lichaam zouden inzetten opdat iedereen ons goed zou begrijpen.

Met een klein hartje bracht iedereen zijn mini-voorstelling. Omdat we ons nog zo moesten concentreren op alle technieken, kwam het geheel soms een beetje kunstmatig over. Dit zorgde echter wel voor de nodige hilariteit.

Als afsluiter kregen we nog enkele concrete tips mee om met leerlingen te zingen, zonder de stem te misbruiken.
Voorbeelden: op voorhand een signaal afspreken waarop het stil moet zijn, de leerlingen laten rechtstaan tijdens het zingen: dit voor een betere ademsteun, de stem even opwarmen voor een zangles, ...

We brachten deze tips ook in de praktijk: we kregen enkele leuke oefeningen om onze stem op te warmen en onze articulatie-organen te ontspannen.
Daarna zongen we enkele eenvoudige kinderliedjes, waarbij we ons moesten focussen op de ademhaling en de articulatie.

Kritische reflectie

Hoewel ik, dankzij mijn vooropleiding tot logopediste, al heel wat weet en wist over de stem correct gebruiken, heb ik in deze workshops toch nog enkele nieuwe dingen geleerd. Het gaat dan niet zo zeer om stemtechnieken, maar meer om de kleine, concrete tips die je in de klas kan toepassen.

Het feit dat de workshop niet louter technisch was, maar ook heel praktisch, maakte dat de twee voormiddagen steeds voorbij vlogen.
Ik denk dat vele leerkrachten iets zouden hebben aan deze workshops!

Dit neem ik mee naar de praktijk

De leuke opwarmingsoefeningen vooraleer aan een muziekles te beginnen. Ik ben er zeker van dat leerlingen deze speelse oefeningen met veel plezier uitvoeren!
Daarnaast ook dat zingen best rechtopstaand gebeurd. Meestal zitten kinderen in de klas neer tijdens het zingen, of -erger nog- hangen ze in de zithoek.
Hierdoor wordt het echter veel moeilijker om op een correcte manier te zingen zonder de stem te misbruiken. Deze eenvoudige maatregelen zal ik zeker proberen toe te passen tijdens volgende zanglessen.

Wat ik nog meeneem is dat, als je als leerkracht iets wil vertellen aan de klas, je héél je lichaam moet inzetten. Door ook je gezicht, je lichaamshouding, ... in te zetten, moet je minder luid praten zonder dat leerlingen je niet meer goed begrijpen.

-------------------------------------------------------------------------
Beeld - media

Beeld is voor mij een van de muzische domeinen waar ik zelf het minst zeker van ben. Daarom vond ik de driedaagse (of beter drienamiddaagse) cursus "Muzisch tanken" wel iets voor mij!

Woensdag 8 januari, vond de eerste sessie plaats van 14u30 tot 17u30Lesgeefster van dienst is Marjan Lesage, creatief talent en muzocoach aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen.

De komende drie woensdagen zullen we meer leren over het integreren van media in muzische activiteiten.

Nadat we uitgebreid kennis maakten met elkaar, toonde Marjan ons de muzische scheurkalender van "Kunst in zicht". Deze kalender bevat 365 blaadjes met op de voorkant telkens een foto en op de achterkant uitgewerkte muzische activiteiten die je in de klas kan toepassen. We bestelden de kalender allemaal en ik denk dat ik hier nog veel ideeën zal kunnen uithalen!

Nadat we enkele voorbeelden uit de kalender besproken hadden, gingen we zelf aan de slag. We mochten uit een lijst zelf 1 onderwerp kiezen waar we foto's van moesten maken en kregen daarnaast nog 1 onderwerp op van Marjan.

Ik koos voor "tegenstellingen" en moest van Marjan foto's maken rond "verschillende perspectieven".

Hier enkele voorbeelden:


Koud
Warm







Krom
Recht












Vogelperspectief
Kikkerperspectief














Nadat iedereen zijn foto's had voorgesteld, kregen we een tweede opdracht, deze keer in groepjes van 2 en 3.
Ik werkte samen Anke en maakte foto's in het donker. Door met een fietslampje letters te schrijven in een donkere ruimte en foto's te maken met een grote sluitertijd, kregen we prachtige resultaten!




De tweede sessie (15/01) startten we met het bekijken van enkele filmpjes over de do's en don'ts bij het filmen. Hoe staat de camera het best, welke technieken bestaan er allemaal, hoe kadreer je goed, ... 
We probeerden al deze nieuwe kennis toe te passen door zelf een kort filmpje te maken en het daarna te "monteren". (Alhoewel dit een groot woord is voor wat we al konden...)

Daarna maakten we kennis met software programma's om filmpjes te maken en bewerken: Windows movie maker, Monkey Jam en Jelly Cam. 

Dit was nogal veel technische uitleg en dus voor mij persoonlijk een beetje te langdradig...

Na een korte pauze was het tijd om zelf terug tot actie over te gaan. We maakten een stop motion filmpje!
Marjan had enkele webcams opgehangen aan een constructie van PVC-buizen. De webcam hing boven de tafel, zodat je eronder een "werkvlak" kreeg. Hierop mochten we zelf iets creëren, naar eigen voorkeur. 

Werktafel voor stop-motion film

Sommigen kozen ervoor om te tekenen of een collage te maken, anderen kozen ervoor om poppetjes te maken met boetseerklei.
Door van elk beeldje een foto te maken en al deze foto's versneld na elkaar af te spelen, kreeg je een soort filmpje.
Dit was wel een leuke afsluiter van de tweede workshop.

Mieke en ik werkten samen dit stop motion filmpje uit:

Woensdag 22/01 kwamen we voor de derde en laatste keer samen in Boechout voor de laatste sessie Muzisch tanken.
Waar de vorige sessie eerder technisch was, was deze laatste namiddag heel praktisch ingericht. Dit vond ik heel aangenaam!

We mochten de kennis, die we de vorige twee weken hadden opgedaan, toepassen door zelf een stop-motion film te maken naar keuze. De enige voorwaarde was dat we moesten starten vanuit een gedicht, verhaal of boek.

Mieke en ik kozen ervoor om te werken met het gedicht "Lijmen" van Joke Van Leeuwen.

Dit is ons resultaat:



Ik vond deze laatste workshop een heel fijne afsluiter van de sessie! Ik was blij dat we zo praktisch mochten werken en ben best trots op ons resultaat!

Kritische reflectie

De workshop was een hele uitdaging voor mij. Sowieso is beeld voor mij een van de muzische domeinen waarin ik nog heel sterk kan groeien. Daarnaast nog eens met media werken... Dat is helemaal vernieuwend!

Ik vond het heel fijn dat we tijdens de workshop heel concrete tips meekregen en dat er ook tijd was om ervaringen uit de praktijk uit te wisselen.

De vele technische informatie die we soms kregen, had van mij persoonlijk veel minder uitgebreid gemoeten. De laatste sessie, die heel praktisch was, maakte echter veel goed. Over het algemeen heb ik een positief gevoel bij deze workshops.


Dit neem ik mee naar de praktijk

Net als in de cursus van Ines Vandoorne, kregen we ook nu een heel concreet hulpmiddel aangereikt: de muzische scheurkalender van "kunst in zicht". De kalender is in mijn bezit en ik ben er zeker van dat ik er geregeld activiteiten van zal uitproberen.

Naast dit concrete voorwerp dat ik zal meenemen in de praktijk, onthou ik dat je beeld en media doorheen alle lessen kan "weven". Bekijk je foto's van landschappen bij wero, sta dan ook eens even stil bij de foto zelf. Vanuit welk perspectief is de foto getrokken, welke kleuren zie je, ...
Dit was voor mij wel een nieuw inzicht dat ik echt wel wil proberen te implementeren in de klaspraktijk.

Daarnaast onthou ik ook zeker welke programma's je kan gebruiken om op redelijk eenvoudige wijze stop-motion filmpjes te maken en hoe je zelf een "montage-tafel" kan opbouwen.

-------------------------------------------------------------------------
Beeld - technieken


Op woensdag 18 december trok ik naar Gent voor de workshop 'muzo-beeldopvoeding: voorstelling van materialen en creatieve technieken' van Ines Vandoorne.



De lesgeefster was heel enthousiast en had een massa materiaal bij. Ze vertelde honderduit over verschillende materialen, legde tientallen technieken uit die bruikbaar zijn in de lagere school, toonde deze voor, liet ons voorbeelden zien en beantwoordde al onze vragen.




De cursus die we kregen werd door iedereen enthousiast aangevuld met extra notities en na afloop van de workshop, zat ik boordevol ideeën en kon ik niet wachten om enkele technieken uit te proberen!






De lesgeefster raadde ons ook nog een boek aan: 'Kunst(en)makers' van juf Marit. Een boek met uitleg over verschillende kunstenaars, van Karel Appel tot Piet Mondriaan, met telkens enkele beeldopdrachten die je kan toepassen in de klas. Ik ben alvast enorm geïnteresseerd en denk dat ik dit boek binnenkort toch in mijn kast zal hebben staan.







Kritische reflectie



Voor een beeld-leek als ik was deze workshop een geschenk uit de hemel. Ik zit zo vaak met de handen in het haar als ik een les beeld moet geven. Zelf heb ik weinig of niets met beeld. En dus was deze workshop de ideale manier om mijn kennis uit te breiden.



Ik leerde dan ook talloze nieuwe materialen en technieken kennen. Enkele van die technieken of materialen leken me persoonlijk moeilijk bruikbaar in de lagere school, omwille van praktische (tijd, moeilijkheid) of financiële (dure materialen) redenen. De meeste ideeën leken mij echter wel goed toepasbaar.



Dit neem ik mee naar de praktijk



Alles :-) Ik heb heel ijverig genoteerd, meegevolgd en vragen gesteld. De "marionetten" van klei en ruw touw (waar Ines Vandoorne trouwens een patent op heeft) heb ik intussen reeds in de praktijk gebracht, met heel mooie resultaten!



Het boek dat werd aangeraden zal ik -letterlijk- meenemen naar de praktijk. Het staat bovenaan mijn lijstje van boeken die ik wil voor in de klas.



De volgende beeldactiviteiten die ik moet uitwerken, zal ik zeker en vast teruggrijpen naar de cursus van Ines Vandoorne. En hopelijk zal ik al iets zelfzekerder zijn om eens iets totaal nieuws te proberen!



-------------------------------------------------------------------------

Beweging - kidshiphop

 



Op woensdag 4 december volgde ik de workshop kidshiphop in Mechelen, aan de Thomas More hogeschool.

Na de kennismaking en opwarming leerde Chantal Bols, dansleerkracht van de dansschool 'Wannadance', ons een eerste dans aan. Deze eerste dans was bruikbaar voor de eerste graad en dus nog eenvoudig onder de knie te krijgen.
Nadat we het dansje op 'Undercover'  van Djumbo enkele keren dansten, overliepen we de uitgebreide dansbeschrijving en kregen we de kans om vragen te stellen.


Dan was het tijd voor een dans voor de derde graad, op 'Work this out' van Highschool Musical. Deze dans bevatte al moeilijkere passen en hier moesten we al wat meer uit onze pijp komen! Opnieuw oefenden we de dans enkele keren in en overliepen we de dansbeschrijving.



Na een korte pauze gingen we verder met een dans voor de tweede graad op 'I like to move it', in de versie van de film Madagascar.

Na de moeilijke dans van de derde graad, was dit weer een verademing :-)
Een leuke dans, die ik zeker eens wil uitproberen in de praktijk!


Ten slotte leerden we nog een discodansje aan, op 'Studio 54' van Ch!pz.

Een leuke afsluiter van een leerrijke en best vermoeiende namiddag.

Kritische reflectie

De namiddag verliep heel snel, wat voor mij een positief teken is. Ik dans zelf heel graag, maar een dans aan leerlingen aanleren was mij nog onbekend... (Die ene keer vorig jaar voor de opdracht van beweging. buiten beschouwing gelaten...)

Ik wilde dus graag, behalve dansideeën, ook wat concrete tips krijgen om met leerlingen aan de slag te gaan op school. En die concrete tips kwamen er zeker!
Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat leerlingen stil zijn als je de muziek aanzet (we zijn allemaal een standbeeld en standbeelden kunnen niet praten!), hoe zorg je ervoor dat leerlingen onthouden wat hun vaste plaats is in een dansrij (laat ze kijken wie er voor hen staat, laat ze door elkaar lopen en hun plaats terug opzoeken), hoe zorg je ervoor dat leerlingen onthouden welke bewegingen ze moeten maken (laat ze deze al zittend verwoorden), ...


De workshop was voor mij een heel fijne ervaring en een aanrader voor al wie graag danst!


Dit neem ik mee naar de praktijk

De vele concrete tips die we meekregen. Ik paste deze ook al toe tijdens de muzo-namiddag, waarin ik een van de dansjes die ik tijdens deze workshop leerde, aan de kinderen aanleerde.

Ze moesten hier in een rij achter elkaar gaan staan en ik paste de tip van Chantal toe... met positief resultaat! Ook de tip van het verwoorden paste ik consequent toe tijdens het aanleren van de dans.
En dan natuurlijk de grootste les die ik leerde: dansen met leerlingen op school is niet hetzelfde als dansen met kinderen uit een dansschool. Plezier en durven bewegen staan centraal.
Ook dit neem ik zeker mee naar volgende praktijkmomenten!
 -------------------------------------------------------------------------

Muziek - percussie met afval

Op 12 oktober trok ik samen met enkele medestudenten naar Gent voor de workshop Trashbeatz, georganiseerd door Wisper.
De lesgever van dienst was Sven Verschuere, leraar percussie bij Tambor en zelf actief bij Trashbeatz.
Het doel van de les was het volgende: ritmes spelen en een eigen 'nummer' in elkaar boksen met niets meer of niets minder dan... afval!
Potten, pannen, bidons, emmers, blikken, stoelen, ... kortom àlles kon worden gebruikt.


Nadat we waren opgewarmd (en dit mag je heel letterlijk nemen, van 10 minuten "drummen" krijg je het behoorlijk warm!) en ons ritmegevoel hadden aangescherpt, mochten we experimenteren met de verschillende "instrumenten" en hun geluiden.


De meer ervaren percussionisten waagden zich af en toe aan een jamsessie, ik hield het bij de ritmes die we eerder in de workshop aanleerden.

Op het einde van de namiddag kozen we elk een instrument uit en stelden we een "nummer" samen. Het vergde enige oefening, maar we slaagden er uiteindelijk in om een leuk ritme te spelen, elk met zijn eigen afval-instrument.
Na drie uur was het welletjes en waren mijn oren dringend toe aan wat stilte :-)

Kritische reflectie

De workshop viel al bij al goed mee. Ik had nooit eerder iets met percussie gedaan en dus was deze workshop echt wel een uitdaging!
We waren met een beperkte groep cursisten, wat een voordeel was. Met 10 personen op potten en pannen slaan, maakt al meer dan genoeg lawaai!

Hoewel ik wel wat zaken heb bijgeleerd, vond ik het jammer dat er zoveel verschillende niveaus door elkaar zaten in onze groep.
Enerzijds waren er de leken (waaronder mezelf) en anderzijds enkelen die al heel wat ervaring hadden met percussie en dus ook niet konden wachten met jammen en moeilijkere ritmes.

Daardoor had ik soms een beetje het gevoel dat ik niet mee kon met de groep en soms wat "aan mijn lot werd overgelaten".

Dit neem ik mee naar de praktijk

In deze workshop leerde ik een heel aantal zaken bij: hoe 'ontwerp' je ritmes, hoe zorg je ervoor dat je samen kan spelen zonder dat het een kakafonie wordt, welke materialen kan je allemaal gebruiken om te "drummen" (stoelen zijn geweldig multifunctioneel!), ...

Drummen op stoelen met houten stokjes lijkt me zeker iets haalbaars voor in de klas!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen